Прес-центрНовиниДесять гострих тем місцевого самоврядування у...
Новини

28.11.2020, 15:40

Соціально-економічне становище Донецької області у січні–жовтні 2020 року

Інші новини

27.11.2020, 16:30

Новообрані місцеві ради проводять перші сесії

26.11.2020, 10:20

Новий адмінтерустрій: НСЗУ визначила алгоритм дій комунальних медзакладів та їх власників

25.11.2020, 13:35

Перші кроки новообраних місцевих рад: набір консультаційних матеріалів

24.11.2020, 11:35

Податкова база громад і районів для підготовки бюджетів 2021 року - орієнтир від фінансових експертів

Десять гострих тем місцевого самоврядування у розмові зі спікером українського парламенту

26 червня 2020 року, 13:20

25 червня Президент Української Асоціації районних та обласних рад, Голова Харківської обласної ради Сергій Чернов разом з колегами з інших регіонів зустрічалися з Головою Верховної Ради України Дмитром Разумковим для консультування щодо завершального етапу реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади.

На порядку денному — проблемні питання й акценти реформи територіальної організації влади та місцевого самоврядування

  1. Зміни до Конституції України в частині місцевого самоврядування

Мають провести імплементацію Європейської хартії місцевого самоврядування.

Гарантувати здійснення місцевого самоврядування та його повсюдність.

Підтвердити незворотність вже досягну тих змін в ході децентралізації та забезпечити системний характер реформи.

  1. Адміністративно-територіальний устрій

12 червня Кабінет Міністрів підтримав проект постанови Верховної Ради про утворення та ліквідацію районів в усіх областях України. Але прийняття документу в парламенті не відбулося.

Необхідність прийняття закону, який затверджує адміністративно-територіальний устрій, а також закону, який визначає засади адміністративно-територіального устрою.

  1. Фінансові гарантії місцевого самоврядування

Співмірність фінансових ресурсів та обсягу повноважень;

Компенсація державою витрат, пов’язаних з виконанням рішень державних органів та делегованих повноважень;

Міжмуніципальне співробітництво – згідно договорів;

Передача об’єктів спільної власності громад – за ініціативою (згодою) базових ОМС.

3-e1593158215585.jpg

  1. Зміни до Виборчого кодексу України

При підготовці змін до Кодексу має бути вирішено питання рівного представництва громад базового рівня у складі депутатів районних та обласних рад.

Згідно зі статтею 140 Конституції України районні та обласні ради представляють спільні інтереси територіальних громад. Чинні положення Кодексу не забезпечують реалізацію зазначеної норми.

Обов’язкових змін потребують положення статей 222 та 223 ВКУ, що визначають умови реєстрації кандидатів у депутати місцевих рад.

Вимога ВК України щодо зобов’язання кандидата в депутати місцевої ради, у разі обрання, передати в порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права, є надмірною та необґрунтованою. відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю (окрім тих, хто здійснює свої обов’язки на постійній основі у зв’язку із роботою у відповідній раді на виборній посаді)

Вибори старост. Всі положення про вибори старост необхідно виключити з Кодексу та віднести до норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Старостинські округи, їх кількість, положення про старост визначаються рішеннями сесій місцевих рад базового рівня (ОТГ) у відповідності до норм вищезазначеного Закону, так само, як і обрання виконкому ради. Обрання старости сесією ради на альтернативній основі, повністю буде відповідати принципам Європейської хартії місцевого самоврядування щодо організаційної самостійності місцевих рад та зменшить навантаження на ЦВК і витрати бюджету.

Узгодження та внесення відповідних змін потребують положення статей 201 та 203 ВК України, які визначають граничні строки утворення багатомандатних виборчих округів та граничні строки утворення територіальних виборчих комісій, які мають ці округи утворити. У чинній редакції ВК України граничні строки утворення відповідних обласних, районних, міських виборчих комісій та строки утворення цими комісіями багатомандатних виборчих округів не узгоджено між собою, що на практиці унеможливить своєчасне утворення виборчих округів.

Доопрацювання та внесення відповідних змін потребують:

  • положення статті 230 ВК України, якою визначено підстави відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища
  • положення статті 245 ВК України, яка визначає строки та алгоритм передачі виборчих бюлетенів виборчим комісіям
  • положення статей 266, 275, 276 та 277 Виборчого кодексу України щодо визначення виду комісії, до якої мають транспортуватися протоколи підрахунку голосів на відповідних виборах у містах з районним поділом (у тому числі протоколи про підрахунок голосів з виборів міського голови)
  • частина друга статті 251 ВК України, яка визначає виключний перелік відомостей, що мають бути занесені до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
  • положення кодексу, які визначають питання практичного виконання порядку заміщення депутатів, повноваження яких достроково припинені, у разі коли вичерпано не лише регіональний, а й єдиний виборчий список відповідної політичної партії.
  1. Місцеві вибори у Донецькій та Луганській областях

Депутати обласних та місцевих рад, що знаходяться на підконтрольній українській владі території, де чергові місцеві вибори у 2015 році не проводилися, вже десятий рік виконують повноваження.

До Української асоціації районних та обласних рад звернулася Донецька обласна рада з проханням підняти на засіданні Консультативної ради з питань місцевого самоврядування при Голові Верховної ради України підняти питання:

Проведення у 2020 році чергових виборів депутатів Донецької обласної ради на території, підконтрольній українській влади, і припинення повноважень депутатів обласної ради 6 скликання.

Проведення у 2020 р. перших виборів у об’єднані територіальні громади, у тому числі на лінії розмежування. Припинення повноважень депутатів місцевих рад, де вибори 2015 року не відбулися.

Законодавче врегулювання питання діяльності виконавчого апарату Донецької обласної ради у разі непроведення чергових виборів до Донецької обласної ради.

  1. Проект Закону про внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення додержання державних гарантій місцевого самоврядування та захисту його економічних основ

В разі прийняття буде обмежене право районних та обласних рад здійснювати свої повноваження з управління об’єктами спільної власності територіальних громад. Водночас документ може погіршити умови функціонування комунальних підприємств, які знаходяться у сфері управління районних та обласних рад. Законопроєкт не відповідає Конституції України та Європейській хартії місцевого самоврядування.

1-e1593158248806.jpg

  1. Закони України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та «Про статус депутатів місцевих рад» з метою їх системного оновлення, врегулювання статусу службовців місцевого самоврядування, в тому числі — зі статусом депутата, виборних посадових осіб, забезпечення політичної нейтральності службовців.
  2. Закони «Про всеукраїнський референдум», «Про місцевий референдум», «Про мирні зібрання» відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування.
  3. Необхідність збереження районних рад:

Район – самостійний рівень АТУ, тому необхідна повноцінна система органів публічної влади;

Забезпечення принципу народовладдя, народного представництва та контролю;

Гарантія легітимності і ефективності публічно владного управління.

Кожен рівень АТУ вимагає формування дієвої системи органів публічної влади, що має включати: представницькі та виконавчі органи, виборні та призначувані, державні та самоврядні.

  1. Повноваження обласної/районної ради (громад, муніципалітетів)

Обласна/районна рада муніципалітетів:

1) затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних округів та областей;

2) затверджують окружні і обласні бюджети, які формуються в тому числі з коштів державного бюджету;

3) забезпечують виконання спільних проектів, із залученням коштів на договірних засадах з місцевих бюджетів та контролюють їх виконання;

4) управляють та утримують спеціалізовані освітні та медичні заклади, об’єкти водного, лісового, сільського господарства, культури і туризму, фізичної культури, пам’яток архітектури місцевого значення, та інші об’єкти, які є спільною власністю муніципалітетів;

5) утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, які забезпечують спільні потреби жителів муніципалітетів, округів та областей, а також здійснюють контроль за їх діяльністю;

6) забезпечують будівництво і утримання доріг міжокружного, обласного сполучення та транспортної інфраструктури;

7) забезпечують взаємодію органів місцевого самоврядування з офісами префектів та територіальними органами центральних органів виконавчої влади в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації;

8) вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Прес-служба