Пресс-центрНовостиМісцеві вибори. Як будуть представлені інтере...
Новости

10.08.2020, 10:15

"Альманах районних рад": КОСТЯНТИНІВСЬКА РАЙОННА РАДА

Другие новости

07.08.2020, 14:30

Результати оцінки системи управління місцевими фінансами в об’єднаних територіальних громадах

06.08.2020, 11:50

Затверджено Державну стратегію регіонального розвитку на 2021-2027 роки

05.08.2020, 09:15

"Альманах районних рад": ДОБРОПІЛЬСЬКА РАЙОННА РАДА

04.08.2020, 09:30

Старости: відповіді на 6 головних запитань

Місцеві вибори. Як будуть представлені інтереси громад у районних та обласних радах – питання до Парламенту

01 июля 2020 года, 15:40

Верховна Рада України найближчим часом затвердить зміни до Виборчого кодексу, який діятиме на місцевих виборах восени 2020 року. Ці вибори пройдуть вже на новій адміністративно-територіальній основі.

Адміністративно-територіальна та виборча реформи відбуваються паралельно одна з одною  і завершаться за  короткий строк до початку виборчого процесу. З технічного боку, в цих умовах до Кодексу потрібно внести принаймні найважливіші з майже 4000 поправок, які дозволять  організувати виборчий процес в у новостворених  громадах та  районах за новою виборчою системою.  

Але не варто забувати, що ці вибори на наступні 5 років визначать, як і ким будуть представлені інтереси виборців у місцевих радах. Тому необхідно подбати про присутність та пропорційне представництво інтересів територіальних громад у районних та обласних радах, враховуючи те, що частина третя статті 140 Конституції України передбачає, що “органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради”. Реалізація цієї норми потребує надання територіальним громадам права  мати свого представника у відповідній районній чи обласні раді. Крім того, задля дотримання принципу рівного виборчого права, кількість мандатів у таких радах від великих міст, з одного боку,  та невеликих сільських громад, з іншого,  мають бути збалансованими.  Ці принципи здаються базовими, що  але на практиці в Україні існує гостра проблема дисбалансу представництва громад , що негативно впливає на  функціонування органів місцевого самоврядування.  В чому саме полягає проблема, і що пропонують експерти з виборчого законодавства для покращення ситуації – далі у тексті.

В чому наразі полягає проблема нерівномірного представництва інтересів територіальних громад у районних та обласних радах?

content_1.jpg


За результатами місцевих виборів 2015 року, 450 виборчих округів з виборів до обласних рад є непредставленими у відповідних облрадах (близько 26% округів).  Крайнім виявом проблеми є, наприклад, те, що місто Чернігів взагалі не представлене у обласній раді. При цьому деякі округи представлені кількома депутатами.

На рівні  районних рад подекуди не було забезпечено представництво близько третини громад району  (наприклад, 16 з 45 громад Рогатинського району Івано-Франківської області, 11 із 47 громад Дрогобицького району Львівської області, 10 із 35 громад Козелецького району Чернігівської області), а деякі громади були, навпаки, представлені кількома депутатами. Ці проблеми були зумовлені особливостями виборчої системи, застосованої на виборах 2015 року.

В той же час варто звернути увагу і на дисбаланс між середньою кількістю виборців на округ, що на практиці означало нерівність «ваги голосу виборця».  Наприклад, на виборах до Львівської облради, в середньому, 37 191 виборець припадає на виборчий округ у м. Львів, що майже вдесятеро більше, ніж 3 821 виборець у виборчому окрузі м. Моршин.

На виборах до райради кількість виборців округу коливалася ще більше: - від 332 до 3475 у Барському районі Вінницької області, від 158 до 7868 у Васильківському районі Київської області, від 187 до 7773 у Заліщинському районі Тернопольської області. Тобто, виборча система не забезпечувала ані представництва громад, ані пропорційного представництва виборців. Такі випадки прямо суперечить  Кодексу належних практик та іншим міжнародним стандартам та рекомендаціям.

content_2.jpg

Відповідний аналіз представництва був  проведений за сприяння Проекту ОБСЄ в Україні і проектів Офісу Ради Європи в Україні на прохання Мінрегіону. Повністю із матеріалами дослідження  можна ознайомитися тут: https://decentralization.gov.ua/news/11051?page=2

content_3.jpg

<= Зауваження до теми представництва знаходимо і у Звіті місії ОБСЄ/БДІПЛ зі спостереження за виборами 2015 року.

 Яким чином можна покращити ситуацію із пропорційністю представництва інтересів територіальних громаду районних та обласних радах?

Одним з вирішальних чинників для забезпечення представництва є виборча система. Спеціально створена експертна робоча група, що працювала при Мінрегіоні з 2019 року, для оптимізації представництва рекомендувала багатомандатну мажоритарну виборчу систему на виборах як районних, так і обласних рад. Разом із тим, із прийняттям Виборчого кодексу для виборів обласних рад було закріплено пропорційну виборчу систему.

Однак і в цих умовах є можливість прийняти поправки до Виборчого кодексу, які скоригують пропорційність представництва громад через зміну принципів визначення загальної кількості депутатів у обласних та районних радах та запровадження «норм представництва громад». Наразі у змінах до Кодексу, прийнятих у першому читанні, передбачається, що кількісний склад районних і обласних рад не залежить від кількості громад у їх складі. Прийняття застереження у частині третій статті 197 забезпечить лише, що у районах з великою кількістю громад кожна громада буде представлена одним депутатом незалежно від кількості виборців. Кількісний склад обласних рад взагалі не залежить від кількості громад у межах області. Також зміни до  Виборчого кодексу, прийняті у першому читанні, пропонують порядок формування територіальних виборчих округів, незалежний від меж територій громад. В обласних радах цей фактор, поєднаний з пропорційною виборчою системою, мінімізує зв'язок депутатів із громадами. Як наслідок, є високі шанси отримати результати виборів, за якими громади, в т.ч. числі і великі та економічно потужні, не будуть представлені у радах. Подібні результати у 2015 році мали негативні наслідки для місцевого самоврядування.

content_4.jpg

На разі, рішення – за парламентом. Експерти рекомендують профільному парламентському Комітету розглянути можливість внести такі зміни до Виборчого кодексу в рамках другого читання законопроекту 3485:

  • Передбачити, що багатомандатні виборчі округи на виборах районних рад утворюються в межах територіальних громад. Багатомандатні виборчі округи на виборах обласних рад також мають утворюються в межах територіальних громад. Однак при цьому має бути можливість об'єднання в один округ декількох громад з невеликою чисельністю виборців або приєднання такої громади в округ з іншою громадою для забезпечення пропорційності між кількістю виборців і кількістю мандатів в окрузі.

  • На виборах до районних рад загальну кількість депутатів визначати в залежності від кількості територіальних громад на території району та чисельності виборців у цих громадах за такими нормами представництва:

- від громад чисельністю виборців до 10 000 -1 мандат;

- від громад чисельністю виборців від 10 000 до 100 000 - 2 мандати;

- від громад виборців чисельністю понад 100 000 - 3 мандати.

  • На виборах до обласних ради загальну кількість депутатів визначати в залежності від кількості територіальних громад на території області та чисельності виборців у цих громадах за такими нормами представництва:

- від громад чисельністю виборців до 20 000 – 1 мандат;

- від громад чисельністю виборців від 20 000 до 100 000 виборців - 2 мандати;

- від громад чисельністю виборців понад 100 000 - 3 мандати.

  • Для надання громадам можливості гарантовано обрати свого представника до обласної ради запропоновано модифікацію пропорційної виборчої системи: кандидат, який в окрузі отримав найбільше голосів і ця кількість перевищує виборчу квоту, здобуває мандат. Решта мандатів розподіляються за принципами пропорційної виборчої системи

Для наочності експерти підготували моделювання наведених пропозицій у порівнянні із текстом законопроекту 3485, яким вносяться зміни до Кодексу, на основі затверджених перспективного плану Дніпропетровської області та Чернігівської областей. Повністю із моделюванням можна ознайомитись тут: https://drive.google.com/file/d/1Kmkufbf5u-mLpYin0-LO5_3An1IHYj0c/view?usp=sharing


Прес-служба